Klaster Turystyki Wiejskiej „Dziedzictwo Kultur i Smaków”
Klaster Turystyki Wiejskiej „Dziedzictwo Kultur i Smaków"
Podlascy przedsiębiorcy z branży turystyki wiejskiej z obszaru do 5 tysięcy mieszkańców postanowili połączyć swoje siły i utworzyć klaster turystyki wiejskiej.
Celem inicjatywy jest wykorzystanie potencjału związanego z żywnością tradycyjną w turystyce wiejskiej. Przedsięwzięcie realizowane jest z udziałem Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich” w ramach spotkań grupy tematycznej ds. jakości żywności pod przewodnictwem Mieczysława Kazimierza Baszko – Wicemarszałka Województwa Podlaskiego z udziałem Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Szepietowie.
W gospodarce światowej pojawia się coraz większe zainteresowanie skupiskami przedsiębiorstw określanych mianem klastrów. Doświadczenia wielu krajów wskazują na pozytywne oddziaływanie tego rodzaju organizacji przemysłu na konkurencyjność podmiotów, które wchodzą w ich skład. W życiu gospodarczym i działalności biznesowej konkurencja nie wyklucza dobrze rozumianej współpracy. Przez wzgląd na powyższe w Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku dnia 27 kwietnia 2011 miało miejsce podpisanie porozumienia na rzecz utworzenia Klastra Turystyki Wiejskiej DZIEDZICTWO KULTUR I SMAKÓW. Na spotkanie przybyli zainteresowani przedstawiciele firm świadczące usługi w zakresie szeroko pojętej turystyki wiejskiej m.in. przedsiębiorcy świadczący usługi gastronomiczne w oparciu o produkty tradycyjne, regionalne, ekologiczne jak również podmioty świadczące usługi w zakresie wypoczynku i rekreacji oraz bazy noclegowej, jak również jednostki działające na rzecz rozwoju gospodarczego PODR w Szepietowie, Wyższa Szkoła Menadżerska w Białymstoku jako instytucja badawczo – naukowa. Patronat nad działaniem objął Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego w Białymstoku.
Proponowany będzie nowy produkt turystyki wiejskiej z wykorzystaniem potencjału i walorów przyrodniczych obszarów wiejskich województwa podlaskiego i wyjątkowych kulinariów (tradycyjnych, regionalnych i ekologicznych). Na zalążek klastra turystycznego na Podlasiu, gdzie występują bogactwa przyrodnicze Parków Narodowych, naturalnych skupisk leśnych, oraz atrakcyjnych turystycznie cieków wodnych. Wystarczy wymienić takie atrakcje jak: Puszcza Augustowska, Kanał Augustowski, Białowieski Park Narodowy, Biebrzański Park Narodowy, Narwiański Park Narodowy, Wigierski Park Narodowy. Ponadto rosnąca liczba prywatnych pensjonatów, gospodarstw agroturystycznych, hoteli, uzdrowisk, stadniny koni i hoteli dla koni. To wszystko składa się na zalążek klastra turystycznego na Podlasiu. Jednakże jak do tej pory, potencjał środowiska naturalnego zlokalizowany w obszarze Podlasia z przeznaczeniem na turystykę nie jest wykorzystywany w wystarczającym stopniu. Wynika to właśnie m.in. z braku sieci powiązań pomiędzy poszczególnymi punktami noclegowymi, biurami turystycznymi i biurami podróży, firmami świadczącymi usługi dla branży turystycznej. Brak jest też wsparcia w tym zakresie, w zakresie budowy sieci powiązań w branży turystycznej. Brak jest wizji kształtu rynku turystycznego na Podlasiu. A tym samym wytyczonego kierunku rozwoju i jednocześnie lidera, który przecierałby ścieżki dla właściwego zagospodarowania ogromnego potencjału turystycznego Podlasia.
Ideą, która przyświeca planowanemu przedsięwzięciu jest więc utworzenie TRASY KULTUR I SMAKÓW, na której rozlokowani będą przedsiębiorcy współtworzący klaster oferujący pełną gamę usług i produktów adekwatną do zróżnicowania kulturowego regionu – począwszy od kultury białoruskiej, szlachty polskiej, żydowskiej, tatarskiej, litewskiej czy pruskiej. Wielobarwność kulturowa i kulinarna regionu w efekcie specjalnych badań i strategii, stanie się klamrą spinającą i porządkującą katalog usług i produktów składających się ofertę Klastra Turystyki Wiejskiej „Dziedzictwo Kultur i Smaków”.
Inicjatywa Klastrowa zakłada, iż przedsiębiorcy tworzący nowy obszar współpracy widzą korzyści biznesowe wynikające z nowej formuły działalności. Nowa jakość usług, nowe produkty oraz nowe kanały dystrybucji wypracowane w ramach współpracy klastrowej muszą w przekonaniu przedsiębiorców przekładać się na zyski, które są głównym argumentem dla podniesienia przez nich kosztów funkcjonowania klastra.
W ramach projektu minimalna wartość całkowitych wydatków kwalifikujących do objęcia wsparciem wynosi 2 000 000 złotych, a dofinansowanie może osiągnąć 90% kosztów. Dofinansowanie koordynator klastra może otrzymać na organizację i funkcjonowanie biura klastra, opracowanie dokumentów operacyjnych klastra, podnoszenie innowacyjności i konkurencyjności klastra poprzez zakup licencji, ekspertyz, technologii, know- how, tworzenie portali, wortali, serwisów i stron internetowych, organizację zagranicznych misji branżowych, opracowanie, wykonanie i dystrybucję materiałów promocyjnych i informacyjnych dotyczących klastra oraz rozwój idei klasteringu w Polsce.